Mobilisatietechnieken

Na een blessure is er soms sprake van een verminderde beweeglijkheid van een gewricht. Om het weefsel rond het gewricht op te rekken kunnen er kleine bewegingen in dat gebied worden uitgevoerd. Zoals lichte schuddingen of strekkingen binnen de pijngrens. Hierdoor krijgen de bewegingen meer ruimte en wordt het gewricht soepeler.

In beweging komen na een blessure is een actief proces. Met gerichte oefeningen en opdrachten kan ik het lichaam helpen het gevoel van beweging te ervaren. Belangrijk onderdeel hierbij is het ontspannen, zodat het lichaam zijn energie tijdens het bewegen optimaal gebruikt.

Feldenkrais

Feldenkrais is bewust worden door bewegen en gaat uit van de eenheid van lichaam en geest.
Het bewegen in een keten is een natuurlijk proces in het lichaam. Soms raakt een deel van de keten uit balans door een blessure, als gevolg van ziekte of na een operatie. Door het vergroten van je bewustzijn ten aanzien van lichaamsbeweging geeft deze methode je inzicht in de lichaamskracht. Het hervinden van de mogelijkheden of onderzoeken van een nieuwe manier van bewegen is bij deze oefeningen het doel.

De oefeningen zijn geschikt voor alle leeftijden. Voor iedere patiënt sporter of niet-sporter. De grenzen in acht nemen en toch zo optimaal mogelijk oefenen is de opdracht. Ik zet graag dagelijkse activiteiten in als oefening zodat het gemakkelijk een onderdeel van de dag is.

Fasciatherapie

De Fasciatherapie is een bindweefsel massage en is een belangrijk onderdeel van mijn behandelmethode. De zones op de rug in het bindweefsel werden door Hede Teirich Leube beschreven. De rol techniek en het gevoelige schuiven van de huid was nieuw voor mij ik pas deze techniek dagelijks toe en weet inmiddels hoe effectief het is.

Voor wie is Fasciatherapie

• Mensen met lokale lichamelijke pijnklachten; rug- en nekklachten en spier- en bewegingsaandoeningen.
  • Chronisch of acuut.
  • Stress gebonden aandoeningen.
  • Slecht slapen, duizeligheid, rusteloos gevoel. Maar ook menstruatieklachten, bekkeninstabiliteit bij zwangerschap en darmklachten.
  • Fibromyalgie en chronisch vermoeidheidssyndroom, burn-out en depressie. De fasciatherapie kan een belangrijke plaats innemen in het genezingsproces.
  • Aandoeningen van het bewegingsapparaat; rug- en nekklachten, spier- en gewrichtsaandoeningen, etc.
  • Ondersteunende begeleiding in precaire levenssituaties: personen in rouw, een transformatieproces, scheiding, bij palliatieve zorgen. Daarbij optimaliseren we het functioneren en begeleiden daardoor de persoon in moeilijke levenssituaties.
  • Sport of zwaar werk.

Als het nodig is wordt er meer diepgang toegevoegd aan de therapie waardoor meer persoonsgebonden aspecten van de klachten behandeld kunnen worden. Daarbij wordt rekening gehouden met vitale, psycho-emotionele en gedragsmatige factoren die een problematiek doen ontstaan of in stand houden.

Bowentherapie

Deze behandelmethode is in tegenstelling tot de Fascia veel zachter. Hier wordt ook de roltechniek gebruikt maar nu zijn het meer moves. Het opvallende hieraan is de diepe ontspanning die mensen hierbij ervaren. Daarnaast is er meer aandacht voor balans en hoe het lichaam hierin gereset kan worden.

Hoe lang duurt een behandeling

De duur van de behandeling is afhankelijk van de te behandelen klachten maar over het algemeen neem ik ruim de tijd voor je en kun je uitgaan van een behandeling van ongeveer 45 min tot een uur. Een behandeling is een onderdeel van een sessie behandelingen er zijn over het algemeen minimaal 5 behandelingen nodig

Dit is uiteraard ook afhankelijk van de ernst van de klacht. Ernstige klachten die allang aanslepen zullen vaak meer tijd vergen dan de meeste acute klachten. Over het algemeen kan ik daarvan wel een inschatting maken en zal ik dit met je afstemmen. Na een behandeling moet het lichaam de kans krijgen om aan de slag te gaan voor natuurlijk herstel. De tijd tussen de behandeling gaan we bespreken.

Hoeveel kost een behandeling en wordt dit vergoed?

Raadpleeg altijd je eigen zorgverzekering, het vergoeden van een behandeling is afhankelijk van hoe je verzekerd bent. Via de zorgverzekeraar wordt fysiotherapie geheel of gedeeltelijk vergoed.  Is er via je polis geen fysiotherapie te declareren dan ontvangt je een nota. Hoe gaat dit in zijn werk? Vergoedingen en tarieven